
Program rada s darovitom djecom
Različiti su pristupi i definicije darovitosti. U znanstvenom svijetu koristi se oko 140 različitih definicija ovog pojma (prema Cvetković-Lay, 2002.). Općenito bi se darovitost mogla odrediti kao sklop osobina koje omogućuju pojedincu da dosljedno postiže izrazito iznad prosječan uradak u jednoj ili više aktivnosti kojima se bavi.
Da bi se darovitost mogla iskazati u izrazito natprosječnom postignuću, on mora imati određeni potencijal, koji će mu omogućiti da se neke njegove sposobnosti razviju do tog stupnja. Takva se mogućnost naziva potencijalna darovitost. Osnovu potencijalne darovitosti čini niz naslijeđenih predispozicija. Darovitost zamijećenu kod djece bilo bi potencijalno korisno u što ranijoj dobi sustavno poticati, osiguravajući djeci širok opseg iskustava, te uvjete za razvoj vještina, stavova i znanja kojima će upotpunjavati svoju ličnost i dalje razvijati darovitost.
U dječjem vrtiću Maslačak rad s potencijalno darovitom djecom odvija se u sklopu redovnog desetsatnog programa kroz podršku djeci od strane odgojitelja te periodično putem radionica koje vode odgojitelji educirani za rad s potencijalno darovitom djecom.
Ciljevi programa su:
1. Zadovoljavanje specifičnih komunikacijskih, razvojnih i obrazovnih potreba darovitog djeteta.
2. Podržavanje darovitosti i poticanje aktivnosti u kojima će dijete iskazivati i razvijati svoje potencijale.
3. Utjecati na usvajanje onih vještina i navika koje će darovitom djetetu omogućiti skladno funkcioniranje u njegovom svakodnevnom okružju, te iskazivanje njegovih potencijala u suglasju s ostalim društvenim i materijalnim kontekstom.
Jedna od najvažnijih zadaća programa odnosi se upravo na jačanje snaga i vjere darovitog djeteta u vlastite potencijale što se postiže stimuliranjem radoznalosti, istraživačkog pristupa te razvijanjem kreativnog i kritičkog mišljenja kroz iskustveno učenje.
Područja i sadržaji osnovnih tipova aktivnosti u programu:
1. Znanost na dječji način: pokusi
2. Kreativno rješavanje problema
3. Kreativno mišljenje, „poigravanje idejama“ i divergentna produkcija
4. Pantomimske igre kreativnog izražavanja pokretom, igre kreativnog izražavanja pokretom, igre uloga, kreativne dramske igre i druge kreativne aktivnosti s neoblikovanim materijalom
5. Logičke i kombinatoričke igre, različite misaone igre
6. Razvijanje verbalnih sposobnosti i vještina
7. Projekti
8. Aktivnosti na multimedijskom računalu
U provedbi navedenih aktivnosti slijedit će se temeljna načela programa za darovite – rad u obogaćenom okružju s fleksibilno postavljenom organizacijom te radom u malim skupinama, u paru ili individualiziranim radom s djetetom.