Projekti

RESCUR – kurikulum otpornosti

U odgojnoj skupini Zvončići tijekom cijele pedagoške godine provođen je program Rescur – kurikulum otpornosti. U provedbi programa sudjelovale su odgojiteljice Maja Domazet, Kristina Podolšak i Ivana Grabušić te svi roditelji i djeca skupine. Provedbi programa prethodila je edukacija o europskom kurikulumu otpornosti Rescur: Na valovima, profesorice Dejane Bouillet s Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.

Sposobnost osobe da zdravo raste i razvija se unatoč izazovima i zaprekama poznata je kao otpornost. Otporna djeca su sretnija, zdravija i uspješnija. Uspješna su u odgojno-obrazovnom kontekstu, imaju dobre prijatelje, ne manifestiraju rizična ponašanja, imaju dobre odnose s vršnjacima i odraslima kao što su roditelji, odgojitelji i učitelji, misle pozitivno, vjeruju u sebe i svoje snage, imaju dobru sliku o sebi i samopoštovanje i sposobna su nositi se sa svojim brigama, savladati poteškoće i uspješno rješavati probleme. To nije kvaliteta koju imaju samo neka ,,super-djeca’’. Psihologinja Jane Masten to naziva ,,običnom čarolijom“ svakoga djeteta – svakomu je djetetu moguće pomoći da razvije ,,čaroliju“ otpornosti, odnosno da usvoji vještine i sredstva koja su potrebna za rast i napredak u raznim aspektima života usprkos zaprekama i izazovima koji se mogu pojaviti. Roditelji su jedan od najvažnijih temelja u izgradnji dječje otpornosti. Oni su u idealnoj poziciji da pomažu svojoj djeci da od najranije dobi razvijaju te snage.

RESCUR: Na valovima međunarodni je europski program za razvoj otpornosti djece od 4 do 12 godina. Nastoji njegovati socijalne, emocionalne i kognitivne kompetencije kod djece poučavajući ih kako koristiti svoje snage i sredstva da bi svladali zapreke i rasli i napredovali u različitim područjima svojega razvoja.

Podrobniji ciljevi programa su sljedeći:

  • razviti i poboljšati socijalno i emocionalno učenje kod djece
  • poticati pozitivno i prosocijalno ponašanje i zdrave odnose među djecom
  • poticati mentalno zdravlje i dobrobit djece, osobito ranjivih skupina djece
  • poboljšati akademsku angažiranost, motivaciju i učenje kod djece.

 

Program se sastoji od niza aktivnosti za izgradnju otpornosti sve djece koje odgojitelj ili razredni učitelj provodi u sklopu redovnoga kurikula.

Šest je glavnih tema s kojima se počinje u predškolskoj dobi te ih se dalje razrađuje i nadopunjuje kroz osnovnu školu. Teme su sljedeće:

  1. Razvoj komunikacijskih vještina
  2. Uspostavljanje i održavanje zdravih odnosa
  3. Razvijanje pozitivnoga mišljenja
  4. Razvoj samoodređenja
  5. Izgradnja osobne snage
  6. Pretvaranje izazova u prilike.

Svaka je tema podijeljena na dvije podteme koje sadrže niz aktivnosti različite zahtjevnosti. Aktivnosti započinju vježbom za usmjeravanje pažnje, u kojoj se djeca opuštaju i fokusiraju na svoja trenutna opažanja, misli i osjećaje. Zatim slijedi priča u kojoj su dva glavna lika – maskote programa vjeverac Sherlock i ježica Zelda. Nakon razgovora o priči, djeca sudjeluju u praktičnim aktivnostima, kao što su igrokazi, crtanje ili razne igre. Dječji se radovi prikupljaju u mapu odnosno djetetov portfolio otpornosti koji djeca mogu nositi kući kako bi ga pokazala svojim roditeljima.

Završni dio svake aktivnosti je prijedlog dodatne aktivnosti koja je zamišljena tako da ju dijete napravi kod kuće zajedno sa svojim roditeljima. Cilj je tih zadataka potaknuti roditelje da pomažu djeci da nastave usavršavati i vježbati vještine otpornosti koje su se razvijale u vrtiću ili školi.

Na kraju svake teme ispunjava se evaluacijski list koji pokazuje koliko su djeca usvojila određena ponašanja.

Rescur je fleksibilan program koji daje priliku i mogućnost svakom djetetu da svojim tempom i mogućnostima pristupi aktivnostima. Također, daje mogućnost odgojiteljima i roditeljima da zajedno s djecom razvijaju tijek aktivnosti te doprinesu idejom ili sugestijom.

Naša mala knjižnica

Projekt „Naša mala knjižnica“ međunarodni je projekt koji se provodi u suradnji s hrvatskom izdavačkom kućom Ibis grafika, a usmjeren na popularizaciju čitanja među djecom i stalno povećanje i razvoj dječje publike i to zanimljivim i poticajnim aktivnostima prilagođenim njihovu uzrastu. Svrha projekta je ponuditi djeci knjigu koja zaokuplja pažnju svojim cjelokupnim sadržajem, potaknuti na čitanje uz promišljanje i aktivno sudjelovati u stvaranju publike koja razmišlja, analizira i usmjereno djeluje na svim područjima društvenog života. U sklopu projekta, vrtići surađuje i razmjenjuje knjižna iskustva s prijateljskim vrtićem iz neke od sljedećih zemalja: Belgije, Makedonije, Italije, Poljske, Litve,Turske, Slovenije, Finske, Češke. U suradnji sa Slovenijom, zemljom partnerom, planira se provođenje zanimljivih i raznovrsnih sadržaja i aktivnosti za sudionike projekta – djecu, njihove roditelje i širu društvenu zajednicu. Djeca – sudionici čitat će iste knjige i baviti se istim aktivnostima te o tome međusobno diskutirati i razmjenjivati dojmove, što pridonosi međukulturalnom povezivanju i upoznavanju zajedničke europske baštine.
Projekt se  u DV Maslačak provodi već drugu pedagošku godinu. 2022./23. godine provodila ga je odgojna skupna Sunčeka a 2023./24. odgojna skupina Ptičice.

Morenec

 

DJEČJI VRTIĆ MASLAČAK U ZNANSTVENOM PROJEKTU – MORENEC

Dječji vrtić Maslačak već četiri godine sudjeluje u razvoju modela podrške djeci u riziku socijalne isključenosti u okviru znanstvenog projekta Modeli odgovora na odgojno-obrazovne potrebe djece izložene riziku socijalne isključenosti u ustanovama ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, Hrvatske zaklade za znanost. Odgojiteljice Maja Domazet, Ljubica Školnik i Sandra Šimunić u tom su periodu u suradnji i pod supervizijom istraživačkog tima s Filozofskog i Učiteljskog fakulteta u Zagrebu, oblikovale model podrške djetetu u riziku socijalne isključenosti, dokumentirale i vrednovale proces primjene modela, sudjelovale u edukaciji o teorijskim aspektima modela te na taj način doprinijele kvaliteti ovog znanstvenog projekta. Druge odgojiteljice, stručne suradnice te ravnateljica svojom su podrškom i suradnjom doprinijele razvoju projekta. 19. travnja 2024. godine na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu održana je završna konferencija projekta, u suorganizaciji Agencije za odgoj i obrazovanje i Filozofskog fakulteta, pod nazivom “Sustav ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja kao temelj prevencije socijalne isključenosti djece”. Na konferenciji su sudionicima predstavljeni najvažniji rezultati projekta i predstavljen je model pedagoške podrške djeci u riziku socijalne isključenosti u sustavu ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. Rezultati su predstavljeni u priručniku u čijem je nastajanju sudjelovao i Dječji vrtić Maslačak.

 

„Marijini obroci“

Skupina Krijesnice provodi projekt „Mala djela, velika razlika“. Tokom predblagdanskog razdoblja imali su Božićno druženje s roditeljima uz radionicu. Djeca, roditelji i odgojiteljice izradili su božićne ukrase za humanitarnu akciju pri kojoj su od prodaje svojih rukotvorina prikupili sredstva za Marijine obroke. Udruga Marijini obroci Hrvatska dio je međunarodnog projekta „Mary’s Meals“ koji ima viziju da svako dijete prima dnevni obrok na svom mjestu obrazovanja. Prosječno je dovoljno 132 kn da se jedno dijete nahrani u školi tijekom cijele školske godine.

Škola + Hrana= Nada

Tijekom projekta djeca su kroz aktivnosti razvijala empatiju i solidarnost, upoznala neke nove kulture i običaje zemalja iz različitih dijelova svijeta. Kroz priče i video isječke vidjeli su djecu koja žive drugačije od njih, čiji su životi teški no isto tako kako im se život može poboljšati. Dnevni obrok za njih znači da mogu ne samo preživjeti, već učiti, napredovati i imati svjetliju budućnost. Djeca osim što dobivaju obrok dobivaju i obrazovanje koje će im u budućnosti biti izlaz iz siromaštva.

 

 

Muddy Hands

Djeca koja se igraju u prirodnom okruženju, penjući se po stablima, trčeći po neravnim površinama imaju odličnu motoričku spremnost, naročito u smislu ravnoteže i okretnosti. Mnoga istraživanja potvrđuju kako kontakt s prirodom smanjuje agresiju, simptome poremećaja hiperaktivnosti, nedostatka pažnje te jača imunosni sustav djece. Boravak u prirodi i slobodna igra smanjuju stres, doprinose povoljnijoj regulaciji srca, te pozitivno utječu na socijalno ponašanje, razvijajući vještine međusobnog pomaganja i suradnje.

Potaknuti interesom djece skupina “Minions” krenula je u projekt “Muddy Hands” istražujući prirodu, prirodne oblike kretanja te koristeći prirodne materijale u svakodnevnoj igri.

 

Minionsi u međunarodnom projektu „Outdoor Classroom Day“

Boravak na vanjskom prostoru (dvorištu, šetnji i sl.) dio je svakodnevnih planiranih aktivnosti u našem vrtiću. Planira se i ostvaruje u skladu s vremenskim uvjetima i dobi djece. Slobodna igra na otvorenom potiče na istraživanje i učenje te ima pozitivan utjecaj na cjelokupan psihofizički razvoj djeteta.  Brojna istraživanja ukazuju kako u prirodnom okruženju ili dvorištima djeca preferiraju boraviti, imaju više prilika i dobrobiti za cjelokupan razvoj jer imaju raznovrsnije poticaje za kretanje i spoznaju. Razvijaju kvalitetniju igru koja vremenski duže traje i obilježena je raznovrsnijom socijalizacijom i komunikacijom među djecom. Registrirali smo našu grupu stranici https://outdoorclassroomday.com/ te se priključili tom međunarodnome događaju. Ove je godine u kampanji Outdoor Classroom Day sudjelovalo gotovo 25 000 škola diljem svijeta i više od 3 milijuna učenika, a cilj joj je potaknuti učenje i igru na otvorenome.

Medijska pismenost

Djeca i odgojiteljice predškolske skupine Cipelići proveli su projekt „Mediji“.

Mediji su sve prisutniji u svakodnevnom životu pa je nužno da djeca što ranije nauče o važnosti medija te o  sigurnom i kontroliranom korištenju medija. Također i  roditeljima treba osvijestiti i pozitivne i negativne strane korištenja medija,  da je važno ograničiti vrijeme koje djeca provode na različitim medijima te birati korisne sadržaje za svoje dijete. Ponekada je potrebno podsjetiti i djecu i roditelje na dobrobiti boravka u prirodi, na izletima, sportskim aktivnostima i slično.

Odgojiteljice Lidija i Jadranka su različim aktivnostima koje su provodile s djecom pokušale učiniti baš to.

U sklopu ovog projekta je organiziran posjet Gradskoj knjižnici Ante Kovačića gdje su djeca naučila kako pronaći knjige koje im se sviđaju, kako posuditi knjigu, ali i kako istu vratiti.

Roditelji su prikupljali stare medije te su djeca imala priliku vidjeti kako su u prošlosti izgledali elektronički uređaji, koliko su se promijenili do danas te kako ih koristiti.  Naučili su i da postoje tiskani i elektronički mediji, koje su glavne razlike među njima te što se sve ubraja u te dvije vrste medija.

U skupini je organizirano i kino gdje su djeca imala priliku dobiti ulaznice, gledati animirani film i jesti kokice kao u pravom kinu.  Posjetili su i Nove dvore u kojima se održavao Festival bajki kako bi naučili prepričavati nove bajke i basne.

U znaku medija su se djeca povodom Maškara zamaskirala u medije te su posjetila gradonačelnika.

Osmišljeni su i neobični mediji te slikovnica o Cipelićima koju su djeca, uz pomoć odgojiteljica, samostalno napravila.

Škole za Afriku i Cookiesi

Odgojna skupina ranog učenja engleskog jezika Cookies uključena je u projekt Škole za Afriku. Ovaj projekt dio je humanih vrednota kojima se naš vrtić bavi posljednjih godina. Jedna od vrijednosti na kojima se temelji Nacionalni kurikulum za rani i predškolski odgoj i obrazovanje je promicanje ideje humanizma i tolerancije. “Humanizam i tolerancija podrazumijevaju prihvaćanje i poštovanje živog bića i njegova dostojanstva te ostvarivanje pravednosti kao životnog načela.(NKRPOO,2015.god). U sobi i ispred sobe djeca su zajedno s odgojiteljicama Andreom i Sandrom oformile centar Škole za Afriku putem kojeg su informirali roditelje o aktivnostima koje slijede, kao i malu Afriku za istraživanje. Prvi zadatak bio je upoznati sam kontinent Afriku i Madagaskar, a za to je djeci poslužio globus, izvrstan medij za upoznavanje položaja Afrike i zemlje Madagaskar, kojoj su ove godine namijenjene donacije programa Škole za Afriku. Kroz aktivnosti djeca su upoznala biljni i životinjski svijet Afrike. Tijekom programa kroz aktivnosti djeca su razvijala kreativnost, poduzetništvo i inovativnost. Afrika je kontinent s bogatom kulturom, ljudi vole različite vrste umjetnosti – plešu, pjevaju i izrađuju tradicionalne tkanine i odjeću šarenih boja. Svaka aktivnost kod djece je probudila daljnju želju da istraživanjem i proučavanjem, kao i razinu empatije, posebno nakon prve akcije prikupljanja novaca za Dane zahvalnosti za plodove zemlje. Ova vrijednost projekta uključuje visoku razinu osjetljivosti djece za drugu djecu, suosjećanje, prihvaćanje različitosti i međusobno pružanje potpore. Djeca kroz ovaj projekt uče razumijevati svoja prava, obaveze, i odgovornosti te prava, obveza i odgovornosti drugih. Nakon uspješne prve akcije prikupljanja novaca, djeci je Afrika postala sve zanimljivija i jedva čekaju novu akciju kojom će pomoći malim Afrikancima.

Minionsi u projektu „Istraživanje zemalja engleskog govornog područja“

Djeca iz odgojne skupine Minionsi vratila su se s velikog putovanja koje je trajalo čitavu pedagošku godinu.

Naime, djeca i odgojiteljice prethodnih su mjeseci istraživali zemlje engleskog govornog područja. Osim što su uživali u putovanju i upoznali običaje i znamenitosti Irske, Engleske, Škotske, Australije i SAD-a, učili su i jačali svoje znanje engleskog jezika.

Kako bi lakše organizirali putovanja oformili su simbolički centar „Putničke agencije“ , putem koje su organizirali izlete, letjeli avionom i jedni drugima predstavljali znamenitosti spomenutih država.

Tako su naši Minionsi ove godine, usprkos pandemiji i nemogućnosti putovanja, pronašli način da barem u mašti odlete u daleke krajeve.

Prikaz aktivnosti iz projekta „Sigurne škole i vrtići“

Kako bi se osjećali sigurno i spremno za sve izvanredne situacije, uz brojne druge aktivnosti u  vrtiću se provode i one u sklopu projekta „Sigurne škole i vrtići. Upravo zbog vrijednog rada na spomenutom projektu DV Maslačak ponosno nosi certifikat sigurnog vrtića. Neke odgojne skupine aktivnosti su provodile i prije prvog potresa koji se desio u Zagrebu te su djeca u toj situaciji pokazala iznimnu spremnost i snalažljivost.

U nastavku se nalaze prikazi nekih od aktivnosti koje se provode s djecom vrtićkih skupina:

KRIJESNICE

  • nakon potresa popravljali su razrušeni grad.  Iako je potres uništio neke zgrade i kuće sve se može popraviti i sagraditi ponovno tako da svi budu sigurni

  • kako bi se naučili umiriti i vježbali disanje u situacijama kada ih je strah napravili su mirni kutić u kojem se svatko kada poželi može umiriti, slušati muziku i biti sam

  • u vrtićkom dvorištu označili su sigurna mjesta na koja će  stati u slučaju da se desi potres kako nikome ništa ne bi palo na glavu

  • izradili su i ruksak za izvanredne situacije svoje odgojne skupine

LEPTIRIĆI

  • nakon što su u svojoj sobi crvenim krugovima označili mjesta koja nisu sigurna (blizu ormara, prozora, polica), a zelenim ona koja su sigurna (ispod stola, uz nosivi zid) vježbali su kako se u slučaju potresa treba zaštiti

  • izradili su plakat sa slikama stvari koje je potrebno spremiti u ruksak za izvanredne situacije – zajedničkim promišljanjem i suradničkim učenjem zaključili su koje bi to stvari bile

MINIONS

  • u posjet Minionsima došla je pedagoginja s kojom su razgovarali o svom doživljaju potresa te kroz igru pokretom sastavili Set2GO  

 

JEŽIĆI

  • zajedno sa svojim odgojiteljicama izradili su plakat „Sigurno mjesto u kući i vrtiću“ te razgovarali o tome gdje se za vrijeme potresa treba skloniti te što ih čini sigurnima

  • kroz igru „Sagni se, prekrij i drži za“ uvježbavali su siguran položaj za vrijeme potresa

CIPELIĆI

  • osmislili su svoja sigurna pravila koja su prikazali kroz crtež te ih sami ispisali 
  • označili su što je korisno i sigurno tijekom izvanrednih situacija, a što nam odmaže

  • za izvanredne situacije poput potresa korisno je imati spremnu torbu, tako su uz pomoć svojih odgojiteljica i pedagoginje odabrali koje bi to stvari bilo korisno imati i sastavili svoju vlastitu „torbu za hitne slučajeve“

COOKIES

  • Cookiesi su u svoj kutić liječnika ugostili zdravstvenu voditeljicu kako bi naučili postupati u situacijama kada se ozlijede oni ili netko oko njih

 

DIE STERNE

  • nakon proživljenog potresa djeca su crtežom pokazala i opisala što je to potres i kako ga oni doživljavaju

  • naučili su i koja su sigurna mjesta u vrtiću te kako se treba zaštititi u slučaju potresa

 

Skip to content