Uloga roditelja u najranijoj dobi je, između ostalog, da prenose djetetu vrijednosti koje su im važne i koje odluče njegovati u svojoj obitelji. U tom duhu obilježavanje blagdana i način na koji će to obitelj činiti treba biti u skladu s osobnim i obiteljskim vrijednostima koje roditelji žive. Na tragu toga i pitanje poklona ostaje na odluci obitelji. Međutim, djeca su danas više nego ikad izložena medijima i reklamama kroz koje se promoviraju igračke koje uvelike mogu premašiti obiteljski budžet, ali isto tako mogu predstavljati raskorak s vrijednostima koje obitelj živi. Nerijetko se djeca nađu i u natjecateljskom duhu natječući se s prijateljima tko ima bolje igračke, odjeću, a sve češće i mobilne uređaje. Važna činjenica vrijedna naglaska je da djeca zasigurno znaju svoje želje, no ne nužno i potrebe. U tom slučaju roditelji postupaju odgovorno i drže granice koje proizlaze upravo iz vrijednosti obitelji. Držanjem postavljenih granica djeca će moći učiti i razvijati samoregulaciju uz roditeljsku pomoć, razumijevanje i prihvaćanje. Brojna istraživanja pokazuju da su djeca u fokusu medija kao posredni potrošači upravo zbog činjenice da su djeca kroz medije izložena različitoj lepezi proizvoda koja bojom, glazbom, dinamikom i svim popratnim sadržajima privlače djecu i šalju poruku da im upravo to treba a roditelji skloni popuštanju u želji da svoju djecu učine sretnima.
Osim toga, svrha medija danas je stvoriti društvo potrošača koji stalno želi više, pri čemu su djeca glava ciljana skupina jer predstavljaju buduće tržište.
Blagdani su pred nama i nema sumnje kako će djeca pod borom pronaći poklon.
Prije kupovine pitajte se:
- Zašto djetetu kupujem ovaj poklon (da ispunim njegovu želju ili možda biram poklon koji je u skladu s dobi i razvojnim mogućnostima djeteta?)
- Pazim li na to kupujem li djetetu još jedan poklon koji će svoje mjesto ubrzo pronaći u otpadu jer je nekvalitetan i potencijalno štetan?
- Premašuje li poklon naš budžet i što točno predstavlja?
Pri kupnji poklona također razmislite o:
- Karakteristikama i Multifunkcionalnosti te potiče li poklon/igračka na razmišljanje, logičko zaključivanje, razvoj mašte.
Ako članovi obitelji žele sudjelovati u kupnji poklona, uvijek možete savjetovati i izraziti svoju potrebu, sprječavajući tako bespotrebno gomilanje nefunkcionalnih igračaka. Osim toga, poklon može biti i ulaznica za muzej, predstavu, biljka o kojoj će dijete brinuti…poklon može biti iskustvo!
I za kraj, sjetite se da u užurbanom svijetu u kojem živimo, najbolji poklon djeci smo MI SAMI, naše vrijeme i prisutnost. Niti jedan poklon to ne može zamijeniti. Djeca neće biti manje sretna ako ne dobiju poklon kakav su htjeli nego ako ne dobiju roditelja kakvog trebaju.
Pripremila: pedagoginja Lucija Mišković