U sklopu projekta Erasmus + ravnateljica DV-a Maslačak, Gordana Anna Hübl, odgojiteljicaTihana Mufić i edukacijska rehabilitatorica Irena Vresk posjetile su Vrtić Die Kinderfreunde u Austriji u Beču u studenom 2024. godine. Upoznavale su se sa inkluzivnom praksom toga vrtića u periodu od 12.11.24. do 14.11.24. godine.

Vrtić Die Kinderfreunde (u prijevodu Vrtić prijatelj djece) osnovan je davne 1908. godine, na inicijativu roditelja radničke klase koji su željeli poboljšati kvalitetu života, odgoja i obrazovanja svoje djece. Vrtić osobito njeguje 6 temeljnih ljudskih vrijednosti: jednakost, pravednost, sloboda, mir, različitost i solidarnost. Osnovna prioritetna područja su dobrobit djeteta i težnja za time da SVA djeca uživaju i žive dječja prava. U vrtiću aktivno rade na prepoznavanju i uklanjanju isključivih i isključujućih struktura i prepreka pristupu kako bi postigli uključenost u najopsežnijem smislu.

Vrtić Kinderfreunde je od rujna 2023. godine uključen u projekt „Dječji vrtić Svjetionik prijatelj djece“ s ciljem implementacije dječjeg vrtića koji omogućuje najbolje obrazovanje za svu djecu: uključivanje djece s većim teškoćama, uklanjanje (fizičkih ili psihičkih) prepreka, teškoća, financijskih ili društvenih nedostataka, u fokusu su vrijednosti i načela Vrtića, obrazovni prostori usmjereni su na dijete te omogućuju fleksibilnost, kreativnost i pokret. Ostali su ciljevi: interdisciplinarnost, bolji omjer stručnjaka i djece, timski pristup, sudjelovanje svih sudionika i ciljnih skupina (roditelji i djeca, zaposlenici, partneri…), suradnja s lokalnim partnerima, bolja ponuda za djecu i roditelje.

Vrtić je inkluzivan i integrativan – u njemu borave djeca različite nacionalne pripadnosti, djeca migranta, djeca kojima njemački nije materinji jezik. U svaku skupinu uključena su djeca u riziku socijalne isključenosti (djeca odstupajućeg razvojnog statusa, djeca iz obitelji manjinskog kulturnog identiteta, djeca izložena neprimjerenim uvjetima odrastanja). Zahvaljujući gore navedenom projektu u svakoj je skupini zaposleno po nekoliko odgojitelja, edukacijskih rehabilitatora i pomagača za djecu s teškoćama, a i oni su različite nacionalnosti i kulturalne i vjerske pripadnosti. Svi djelatnici imaju dodatnu edukaciju za rad u inkluzivnom okruženju. Kako bi se olakšala komunikacija i razumijevanje, u vrtiću je sveprisutna vizualna podrška, od naziva skupine na ulaznim vratima do vizualnih rasporeda, komunikacijskih ploča i kartica, naziva centara u svakoj skupini. U prostoru dominira minimalizam –  dva do tri stola, didaktički materijal uredno spremljen na police, minimalizam namještaja, mirni kutić, tepih na podu za aktivnosti u krugu. Prostor je kreiran na način da se djeci omogućuje fleksibilnost, kreativnost i kretanje. Mnogo vremena posvećuje se planiranim aktivnostima u krugu, čime se njeguje osjećaj pripadnosti i pomaže se djeci u usvajanju njemačkog jezika. Osobito su dojmljive dječje razvojne mape te tranzicijske mape za djecu školske obveznike. Teme djetetove razvojne mape su sljedeće: Ja, Ja mogu, Obitelj i prijatelji, Što radimo u vrtiću, Osjećam. Prijelazna razvojna mapa usredotočuje se na područja koja se provjeravaju tijekom procjene spremnosti za školu. Svako dijete izrađuje svoju mapu s voditeljem skupine i to mu omogućuje samopouzdanje, samoprocjenu, bilježenje uspomena i razvojnih postignuća. U sklopu ovog projekta nude se brojne usluge djeci i njihovim roditeljima, od rane intervencije, psihološke pomoći i podrške korisnicima, dodatnih programa i aktivnosti, vanvrtićkih programa i sadržaja za djecu do kafića za roditelje gdje mogu razmjenjivati svoja iskustva i brige.

Posjet vrtiću Kinderfreunde u Beču inspirirao je novim i kreativnim idejama koje će biti predložene na fokus grupama i refleksivnim sastancima u vrtiću s mogućnošću da se neke ideje implementiraju u rad dječjeg vrtića Maslačak, ali i šire. Promatranje rada u predškolskom sustavu u drugoj zemlji ukazuje na  potrebu za proširivanjem suradnje s lokalnom zajednicom i traganjem za resursima koji još možda nisu prepoznati u odgojno obrazovnoj struci, među roditeljima i u zajednici.